Літературні роди.
Жанри епосу, лірики та драми.
За
предметом зображення (змалювання) у літературі виокремлюють три основні роди: епос, лірику та драму.
Епос - від грец. слово,
розповідь - це зображальний рід літератури, в основі якого є розповідь
про події та їхніх учасників.
Легенди - розповіді
про якісь події чи людей, пронизана казковістю, фантастикою ( «Нарцис», « Як
мати стала зозулею»);
Загадки, приказки, прислів'я - короткі жанри фольклору, що
містять народну мудрість;
Билини або старини -
епічні пісні, які виконували речитативом, в них оповідається про героїчні
подвиги богатирів « Ілля Муромець і Соловей Розбійник», « Добриня Микитович і
Змій Горинич», «Вольга і Микула Селянинович»);
Думи - великі народні пісні, переважно
героїчного змісту, про важливі події в історії України (починаючи з ХУ ст.) (
«Дума про козака Голоту», «Маруся Богуславка»);
Байки - невеликі
прозові алегоричні твори повчально-гумористичного чи сатиричного характеру (
байки Езопа, Федра, Лафонтена, І.
Крилова, Л. Глібова, Є. Гребінки);
Притчі - повчальні алегоричні, переважно релігійно-філософські
оповіді, які мають сюжет і мораль ( Євангелістські притчі, притчі Г. Сковороди,
Ф. Кафки, А. Екзюпері, Л. Костенко);
Афоризми - короткі влучні, часто парадоксальні
вислови, які виражають глибоку узагальнену думку ( афоризми Октавіана Августа,
Г. Сковороди); літописи - зібрання коротких записів чи
докладних оповідей про історичні події у хронологічному порядку ( «Повість
минулих літ», літописи Галицькі, Чернігівські, Острозькі);
Епопеї - значні за обсягом твори, у яких
широко і всебічно відтворені епохальні переломи у житті певного народу (
«Іліада» Г омера, «Енеїда « Вергілія, «Втрачений рай» Дж. Мільтона, «Полтава»
О. Пушкіна,
«Г айдамаки» Т. Шевченка, «Сага про
Форсайтів» Д. Г олсуорсі,
«Попіл Імперії» Ю. Клена);
Епічні поеми -
великий за обсягом, переважно віршований твір, у якому оповідається про якусь
значну подію («Слово о полку Ігоревім», « Витязь у тигровій шкурі» Ш. Руставеллі) ;
Трактати - науково-теоретичні праці, в яких
аналізується складна проблема, інколи в алегоричній образній формі ( «Слово про
закон і благодать» митрополита Іларіона, «Тренос» М. Смотрицького, «Лаокоон або
про межі живопису і поезії « Г. Лессінга).
Романи - складні за
побудовою і великі за розміром епічні прозові (зрідка віршовані) твори, у яких
широко змальовані життєві події певної епохи та багатогранно у розвитку
зображені персонажі, кількість яких часто буває ловолі значною.
У
романі переважно кілька сюжетних ліній. Іноді декілька романів одного автора
бувають з’язані між собою. Тоді ми говоримо про роман-дилогію, трилогію,
тетралогію, цикл романів ( наприклад, «Сучасна історія» А.Франса
(тетралогія), «Ругон-Маккари» Е. Золя
(цикл романів- 20), «Дитинство», «Отроцтво», «Юність» Л. Толстого (трилогія), «Таврія», «Перекоп»
О.
Г ончара (дилогія)).
За
змістом розрізняють такі жанрові
форми роману:
- автобіографічний - художнє змалювання автором подій власного життя ( «Мої університети» М. Горького, «Дума про тебе» М.Стельмаха);
- біографічний - художнє зображення життя видатної особистості («тарасові шляхи» О.Іваненко);
- філософський - художнє осмислення сенсу буття, понять добра і зла, Вічності, Бога ( «Кандід» Вольтера, « Таїс « А. Франса, «Дім на горі» В. Шевчука);психологічний - докладно розкрито внутрішній світ героїв, психологічні мотиви їхньої поведінки ( «Злочин і кара» Ф. Достоєвського, «Місто» В. Підмогильного);
- соціально-побутовий - художнє дослідження соціальних стосунків, розкриття роздумів, почуттів персонажа, які свідчать про стан суспільства загалом та його вплив на внутрішній світ людини ( романи О. де Бальзака, Стендаля, Г.Флобера, Діккенса, Дж.Лондона, У.Самчука, Р.Федоріва тощо)
- готичний - зображення таємниць, жахів ( «Дракула» Б. Стокера, «Франкенштейн або Сучасний Прометей) М. Шеллі);
- химерний - змалювання міфічних, фантастичних героїв та пригод ( «Лебедина зграя « В. Земляка, «Безслідний Лукас» П.Загребельного);
- пригодницький - твір з напруженим сюжетом, насичений різноманітними пригодами ( романи Ф. Купера, Ю.Семенова, І.Багряного);
- детективний - мистецька розповідь про розслідування злочину та пошуку злочинців (романи А. Конана Дойла, А. Крісті, Д. Чейза );
- історичний - розповідь про минулі історичні події, історичних осіб ( «Айвенго « В. Скотта, «Диво» П. Загребельного, «Святослав», «Володимир» С. Скляренка);
- роман-притча - твір, який узагальнює у притчевій формі проблеми буття людини і суспільства, характеризується міфологічними сюжетами й образами, яскравою символікою (романи В. Голдінга, А.Камю);
- фантастичний - розповідь про вигадані, неможливі на час написання ситуації й досягнення науки, техніки ( романи Жуля Верна, К. Чапека, Р. Бредбері, С. Лема);
- фентезі - осучаснена казка, у якій діють надприродні сили, багато місця відводиться чудесам, чарам( твори Дж. Толкіна, Дж. К. Ролінг);
- еротичний - змалювання чуттєвого кохання, інтимних стосунків людей ( твори Г. де Мопасасана, Е. Золя, Є. Гуцала).Повісті - розповідні прозові твори, які мають одну сюжетну лінію та меншу кількість персонажів ніж у романі. Межі між повістю та романом досить невиразні. Певні повісті дослідники іноді відносять до роману.Назва «повість» виникла ще у давньоруській літературі («Повість минулих літ»), але прикмети цього жанру окреслилися тільки у ХІХ ст. Серед яскравих майстрів повісті Стендаль, О. де Бальзак, Е. Хемінгуей, Л. Толстой,І.Бунін, О. Купрін, К. Паустовський, І. Нечуй-Левицький, М. Коцюбинський,О. Кобилянська, М. Хвильовий тощо.Оповідання - невеликі за розміром розповідні твори здебільшого про одну або кілька подій з життя персонажа, зрідко кількох персонажів. Визначальні особливості оповідання:
- характери персонажів зображено переважно вже у сформованому вигляді;
- широка мотивація подій відсутня;
- мало описів, переважно вони стислі.У ряду визначних майстрів оповідання А. Чехов, І. Тургєнєв, І. Бунін, Ф. Кафка, І. Франко, Б. Грінченко тощо.Новели - невеликі розповідні твори про якусь незвичайну подію з несподіваним фіналом. Виник цей жанр в епоху Відродження, його фундатором вважають Дж.Бокаччо. серед видатних новелістів можна назвати Гофмана, Г. де Мопассана, О.Генрі, П.Меріме, В. Стефаника, М.Хвильового).Наступний рід літератури - лірика.
Лірика - від
грец. - лірний; твір, виконаний під акомпанемент ліри - один з трьох,
поряд з епосом і драмою, родів художньої літератури, в якому у формі
естетизованих переживань осмислюється сутність людського буття, витворюється
нова духовна дійсність, розбудована за законами краси.
За тематичною ж
класифікацією визначають такі жанри лірики:
Громадянська лірика, в якій йдеться про суспільно-національні проблеми та почуття.
Вона поділяється у свою чергу на суспільно-політичну та патріотичну.
Інтимна лірика, що виражає переживання героя, пов’язані із його
особистим життям. Її різновиди - любовна, родинна, лірика дружби. Серед
найвидатніших творців інтимної лірики Петрарка, Данте, Хафіз, О.Пушкін, А.
Ахматова, М. Цвєтаєва, В. Сосюра, Б.Олійник, В.Симоненко, Л.Костенко тощо.
Філософська
лірика - поетичне осмислення буття, світу, людини, сенсу
людського життя, добра і зла ( поезія Петрарки, Шекспіра, Г ете, Пастернака,
П.Тичини, Л.Костенко тощо).
Пейзажна
лірика передає роздуми і почуття героя, викликані картинами
та явищами природи.
Сатирична
лірика - викриття, осмислення засобами сатири (іронія,
гротеск, бурлеск тощо) вад суспільства чи людини.
І
нарешті третій рід літератури - драма.
Драма -
від грец. - дія - один з літературних родів, який змальовує світ у формі
дії, здебільшого призначений для сценічного втілення.
У цілому
ж визначають такі найхарактерніші драматичні жанри.
Трагедія
— від грец. - цапина пісня - зображає зіткнення непримиримих
життєвих суперечностей; герой, як правило, потрапляє у безвихідне становище,
вступає у боротьбу з нездоланними у даній ситуації силами і, зазвичай, гине.
Серед
відомих авторів трагедій Есхіл, Овідій,В. Шекспір,М. Костомаров, Леся Українка,
І.Франко тощо.
Комедія -
від грец. - весела процесія з музикою та танцями - драматичний твір, у якому
засобами гумору та сатири розвінчуються негативні суспільні та побутові явища,
змальовується смішне.
Комедія
зародилася у Давній Греції, основоположником її вважають Арістофана. Класиками
європейської комедії є Лопе дн Вега, Кальдерон, Шекспір, Бомарше, Мольєр. В
українській літературі - І.Котляревський, Г. Квітка-Основ’яненко, І.
Карпенко-Карий тощо.
Класичним
різновидом комедії є водевіль.
У
деяких п’єсах поєднуються прикмети обох жанрів, тоді ми говоримо про трагікомедію
( «Ревізор» М.Гоголя, «Хазяїн» І. Карпенка-Карого).
Власне
драма - твір, в основу якого покладено хоч і гострий життєвий
конфлікт, але без трагічної розв’язки, так само відсутня свідома настанова на
комічне.
Жанровою
формою драми є мелодрама - п’єса з очевидним
моралізаторством, повчанням, чітким поділом героїв на «добрих» і «злих» ( М.
Старицький, М. Кропивницький тощо).
Поняття композиції твору.
Композиція - від лат. - складання, поєднання,
побудова - це, зумовлена змістом, побудова художнього твору, розміщення і
співвідношення всіх його частин, порядок розгортання подій і розстановка
персонажів.
Характеризуючи персонажів твору, необхідно зветати
увагу на те, як автор:
- змальовує їхній зовнішній вигляд (портрет);
- передає їхні розмови і роздуми (монологи і діалоги);
- робить їх учасниками подій та конфліктів (розгортання сюжету);
- вводить описи природи (пейзаж);
- вводить описи обстановки, у якій діють персонажі (інтер’єр та екстер ’єр);
- у прямій формі висловлює своє ставлення до зображуваного ( авторські відступи);
- використовує для підсилення змалювання заголовок, епіграф, присвяту, післямову, вставні епізоди.
Усі ці елементи є складовими композиції твору.
У композиції виокремлюють сюжет та позасюжетні
елементи. Розглянемо їх детальніше.
Сюжет - від франц. - тема, предмет - художньо осмислена конкретна система подій, у якій розкривається
характери героїв у їхній взаємодії. Найхарактернішою спільною ознакою
епічних та драматичних творів є саме їхня сюжетність.
Прийнято розрізняти:
- Епічний сюжет ( розгортання подій, взаємовідносини героїв);
- Ліричний сюжет ( опредмечені засобами мовлення душевні переживання, почуття);Кожен сюжет, в основу якого покладено певний конфлікт, має етапи розгортання або сюжетні вузли. До них ми відносимо:
- Експозицію - знайомить читача із часом, місцем подій, персонажами ще до початку конфлікту.
- Зав’язку - подія, з якої починається конфлікт.
- Розвиток дії (перипетії) - кілька подій, які змінюють одна одну і в яких розгортається конфлікт і виявляються характери героїв.
- Кульмінація - найвища точка у розвитку конфлікту, найгостріше зіткнення сил.
- Розв’язка - логічне завершення подій, що зазнали докорінного перелому в кульмінації.До позасюжетних елементів відносяться:
- Портрет - від фр. - зображення людини на чомусь - зображення зовнішності героя як спосіб його характеристики. Можна виокремити:а) портрети-описи - увага закцентована суто на зовнішності людини, а не на його психології;б) портрети-порівняння - герой порівнюється з іншими персонажами або якимось явищами, предметами;в) портрети-враження - розкриття душевних якостей героя через опис вражень, які він справляє на інших персонажів або на самого автора;
- Монолог - від грец. - одне слово - тривале зв’язне висловлювання, яке належить одному героєві та не потребує безпосередньої відповіді.
- Авторські відступи - це розкриття почуттів та думок автора з приводу змальованого. Відступи бувають ліричні ( емоційне вираження авторського ставлення), публіцистичні ( міркування про актуальні суспільно-політичні проблеми), філософські ( роздуми про сенс буття, людину, Бога, історичні ( вмонтовані у сюжет розповіді про історичне минуле).
- Заголовок - назва твору, яка стисло виражає його проблематику. Часто заголовками виступають тропи: метафори, алегорії, іронія тощо.
- Присвята - короткий напис, який присвячується певним особам чи цілому народові.
- Епіграф - афоризм чи цитата, що вмішується перед твором і стисло розкриває його ідею.
- Вставні епізоди й новели - не пов’язані безпосередньо з основними подіями, при цьому, епізоди - позбавлені завершеності, новели - мають основні елементи сюжету і можуть існувати самостійною.Крім цього, сюжет може обрамлятися прологом та епілогом.Пролог - від грец. - вступ, слово, мова ( його ще називають передмовою, передсловом) - окремий розділ твору, у якому автор знайомить ячитача із фактами, що мали місце задовго до початку змальованих подій, або створює загальний настрій, готує читача до сприйняття твору.Епілог — від грец. - після слова, мови ( його ще називають післямовою, післясловом) - заключна частина твору, у якій оповідається про долю героїв після розв’язки.Репліка - від лат. - повертаю назад - окреме висловлювання персонажа п’єси.Ремарка - від фр. - примітка - авторське пояснення для актора та режисера, у якому описано обстановку на сцені, зовнішність героя, жести, інтонації тощо.СХЕМА АНАЛІЗУ ЕПІЧНОГО І ДРАМАТИЧНОГО ТВОРІВ
- Короткі відомості про автора ( ті, що допоможуть зрозуміти специфіку досліджуваного твору).
- Історія створення твору, його видання ( прт потребі).
- Життєві факти, що стали поштовхом та матеріалом твору.
- Родова та жанрова приналежність твору.
- Конфлікт. Тема. Ідея. Проблематика.
- Композиція. Особливості сюжету. Їхня роль у розкритті проблеми.
- Значення позасюжетних елементів ( авторських відступів, описів, епіграфів, назви твору тощо).
- Система образів, їхня роль у розкритті проблем твору. Прийоми творення характерів. Художні деталі.Характеристику літературного героя можна проводити за таким планом:а) хто цей герой, його соціально-громадське становище,б) роль портрета, мовної характеристики, сюжетних ходів у розкритті внутрішнього світу героя,в) як характеризують героя інші персонажі,г) яку мету ставить герой у житті, як її досягає,д) духовний світ героя,е) над чим змушує замислитися цей герой, чого начає, чого застерігає.
- Мовостильова своєрідність твору ( лексика, тропи, синтаксичні фігури, фоніка, ритміка). Мета, з якою використовуються усі ці засоби.
- Підсумок (художня цінність твору, його місце у творчому доробку автора та в цілому у літературі, сприйняття цього твору критиками).СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ
- Короткі біографічні відомості поета (насамперед ті, щол допоможуть краще зрозуміти специфіку виучуваного твору).
- Історія написання твору ( пи потребі).
- Жанр твору.
- Провідний мотив вірша, його зв’язок з іншими поезіями у творчості митця.
- Композиція твору.Слід пам’ятати, що у ліриці сюжет витісняється на другий план, вся ж увага зосереджується на розвитку почуття, звертаємо увагу на такі композиційні етапи:а) вихідний момент у розвитку почуття,б) розвиток почуття,в) кульмінація,г) авторський висновок.
- Ключові образи твору.Визначальним у ліриці є образ ліричного героя, який часто тісно переплітається з образом автора. Для того, щоб визначити цей образ потрібно:а) визначити у тексті мову, що не належить героям,б) визначити точки зору на зображуване,в) зробити висновки про те, що дає образ автора для розуміння ідейного змісту твору.
- Роль мовних засобів ( лексика, тропи, фігури, фоніка).Як саме вони сприяють емоційному наснаженню твору.
- Віршування ( види рим, спосіб римування, віршовий розмір, вид строфи), його роль у розкритті провідного мотиву вірша.
- Підсумок (почуття та роздуми, викликані твором).
Звісно, що запропоновані схеми умовні, бажані, але не
єдино можливі.
Немає коментарів:
Дописати коментар