Т. Г. Шевченко «
Гайдамаки»
Історія написання
та видання твору.
Працював Т. Шевченко над «Гайдамаками» впродовж 1839–1841
рр. у час, вільний від занять в Академії мистецтв. Допоміг молодому авторові Є.
Гребінка, який помістив першу главу («Галайда») в своєму альманасі «Ластівка»
за 1841 р.
Важко було поетові домогтися друку поеми. Багато рядків, які здавалися цензорам особливо бунтівними, викреслено в ході видання твору 1841 року. Коли цю поему було введено до «Кобзаря» 1860 року, цензура виключила обидва прологи (268 рядків), «Передмову», звертання до передплатників, авторські примітки. Чимало рядків так і не пощастило відновити, коли після державного перевороту 1917 року твори Т. Шевченка видавалися повністю, в кількох томах.
Поема видана окремою книжкою в Петербурзі в 1842 р. Поет присвятив свій твір В. І.Григоровичу, конференц-секретареві Академії мистецтв, викладачу теорії мистецтва, одному з учасників викупу поета з кріпацтва.
Важко було поетові домогтися друку поеми. Багато рядків, які здавалися цензорам особливо бунтівними, викреслено в ході видання твору 1841 року. Коли цю поему було введено до «Кобзаря» 1860 року, цензура виключила обидва прологи (268 рядків), «Передмову», звертання до передплатників, авторські примітки. Чимало рядків так і не пощастило відновити, коли після державного перевороту 1917 року твори Т. Шевченка видавалися повністю, в кількох томах.
Поема видана окремою книжкою в Петербурзі в 1842 р. Поет присвятив свій твір В. І.Григоровичу, конференц-секретареві Академії мистецтв, викладачу теорії мистецтва, одному з учасників викупу поета з кріпацтва.
Тема: зображення боротьби українського народу проти польської
шляхти у 1768 р.— Коліївщини; правдиве відтворення злиденного, підневільного
становища українців за часів кріпацтва, свавілля і жорстокість польської
шляхти, нестримного бунтарства, його спопеляючої ненависті до гнобителів; сили
і працьовитості нашого народу, його волелюбності й моральної краси.
Ідея: заклик до
знищення соціального і національного гноб-лення, до єднання слов’янських
народів; як найкращого шляху до визволення трудящих мас.
Жанр: ліроепічна,
історико-героїчна поема. Узявши за основу історичні події, письменник надав їм
романтичного забарвлення, відтворив з глибокою схвильованістю, тугою і любов’ю.
Це є визначальною особливістю поеми, що надає їй самобутності, оригінальності;
інша думка, що цей твір — історичний роман у віршах. Білецький назвав твір
«драматичною ораторією».
Особливості
назви твору.
Свій твір Т.Шевченко назвав бунтарським іменем гайдамаків — учасників народного антишляхетського спалаху (Коліївщини), що вибухнув у 1768 р. на Правобережній Україні.
Термін «гайдамаччина» (від тур. гайде — гнати, переслідувати) уперше зустрічається в документах 1717 р.
Свій твір Т.Шевченко назвав бунтарським іменем гайдамаків — учасників народного антишляхетського спалаху (Коліївщини), що вибухнув у 1768 р. на Правобережній Україні.
Термін «гайдамаччина» (від тур. гайде — гнати, переслідувати) уперше зустрічається в документах 1717 р.
Сюжет.
У творі виразні дві сюжетні лінії:
— визвольної боротьби (концептуально-історична центральна);
— життя Яреми Галайди (історично-художня).
Концептуально-історична сюжетна лінія охоплює в часовому художньому просторі десь півроку, тоді як Коліївщина тривала насправді якийсь місяць. Подібні відступи від життєвих фактів художньо виправдані. Шевченко писав не історію цього повстання, а поетичний твір і мав цілковите право на домисел. Поет намагався показати широкий розмах і велику силу повстанського руху, його могутній заряд суспільного перетворення.
У творі виразні дві сюжетні лінії:
— визвольної боротьби (концептуально-історична центральна);
— життя Яреми Галайди (історично-художня).
Концептуально-історична сюжетна лінія охоплює в часовому художньому просторі десь півроку, тоді як Коліївщина тривала насправді якийсь місяць. Подібні відступи від життєвих фактів художньо виправдані. Шевченко писав не історію цього повстання, а поетичний твір і мав цілковите право на домисел. Поет намагався показати широкий розмах і велику силу повстанського руху, його могутній заряд суспільного перетворення.
Композиція.
Поема «Гайдамаки» — найбільший за обсягом твір у поетичному доробку Т. Шевченка, складний за будовою. У творі два прологи (лірично-філософський та історичний (літературно-полемічний — «Інтродукція»)), десять розділів, епілог, післямова («Передмова») та звертання — гумористичне послання до передплатників. Особливістю композиції твору є значна кількість ліричних відступів, у яких поет дає свою оцінку і стає наче учасником описуваних подій.
Поема «Гайдамаки» — найбільший за обсягом твір у поетичному доробку Т. Шевченка, складний за будовою. У творі два прологи (лірично-філософський та історичний (літературно-полемічний — «Інтродукція»)), десять розділів, епілог, післямова («Передмова») та звертання — гумористичне послання до передплатників. Особливістю композиції твору є значна кількість ліричних відступів, у яких поет дає свою оцінку і стає наче учасником описуваних подій.
Експозиція: перепетійний
епізод — збиткування корчмаря Лейби з наймита Яреми.
Зав’язка (зав’язка може
відбуватися на початку зображених у творі подій): зіткнення інтересів
українського трудового народу та польської шляхти і їхніх прислужників — події,
що відбувалися у давні часи.
Кульмінація: розгром
України, вбивство й поховання Гонтою власних дітей.
Розв’язка: епілог —
страта Гонти, смерть Залізняка на засланні («на чужому полі», самоліквідація
повстанських об’єднань («розійшлися, відкіля взялися»).
Бесіда за
питаннями:
1. Які персонажі поеми вам запам’яталися?
2. Кого з них ви вважаєте головними, кого другорядними, а кого — епізодичними?
3. Навіщо Т. Шевченко саме так, на ваш погляд, згрупував своїх героїв?
4. Чи однаково всі вони ставляться до інтересів різних верств українського народу?
5. Хто був головною силою в лавах повстанців?
6. У чому полягали соціальні суперечності між «громадою в сіряках» і козацькою старшиною?
7. Знайдіть в поемі докази всенародності Коліївщини.
8. Спираючись на текст твору, виділіть провідні риси повсталих.
9. Чому «громаду в сіряках» Т. Шевченко називає орлами?
10. Яке ваше ставлення до гайдамаків?
2. Кого з них ви вважаєте головними, кого другорядними, а кого — епізодичними?
3. Навіщо Т. Шевченко саме так, на ваш погляд, згрупував своїх героїв?
4. Чи однаково всі вони ставляться до інтересів різних верств українського народу?
5. Хто був головною силою в лавах повстанців?
6. У чому полягали соціальні суперечності між «громадою в сіряках» і козацькою старшиною?
7. Знайдіть в поемі докази всенародності Коліївщини.
8. Спираючись на текст твору, виділіть провідні риси повсталих.
9. Чому «громаду в сіряках» Т. Шевченко називає орлами?
10. Яке ваше ставлення до гайдамаків?
Проведення
тестового опитування
«Передмова»
1. Стародавнє місто, яке згадує Т. Шевченко, розпочинаючи
поему:
а) Єгипет;
б) Стамбул;
в) Вавілон;
г) Кафа.
б) Стамбул;
в) Вавілон;
г) Кафа.
2. Свій твір письменник присвятив людині, яка
безпосередньо брала участь у його викупі з кріпацтва:
а) В. Григоровичу;
б) К. Брюллову;
в) В. Жуковському;
г) І. Сошенку.
б) К. Брюллову;
в) В. Жуковському;
г) І. Сошенку.
3. Ліричний герой поеми буде «Білолицему»:
а) розповідати цікаві пригоди з власного життя;
б) сповідувати власні гріхи;
в) писати твори про героїчне минуле;
г) співати думу.
б) сповідувати власні гріхи;
в) писати твори про героїчне минуле;
г) співати думу.
4. Митець не може визначити меж для:
а) творчих здібностей кобзарів;
б) краю;
в) світла;
г) духовного збагачення кожної віруючої людини.
б) краю;
в) світла;
г) духовного збагачення кожної віруючої людини.
5. Звертаючись до гайдамаків, поет пропонує їм:
а) вирушити на пошуки долі;
б) згадати славне минуле;
в) осмислити власну життєву мету;
г) згадати козацькі літописи.
б) згадати славне минуле;
в) осмислити власну життєву мету;
г) згадати козацькі літописи.
6. Про кого Т. Шевченко зазначив, що вони на бенкеті,
наче на раді:
а) гетьманів;
б) сотників;
в) панів;
г) отаманів.
б) сотників;
в) панів;
г) отаманів.
«Інтродукція»
7. Ляхи у поемі порівнюються із:
а) жорстокими псами;
б) вельможною панею;
в) чорними воронами;
г) смердючим болотом.
б) вельможною панею;
в) чорними воронами;
г) смердючим болотом.
8. Король Польщі, який хотів шляхтичам добра, «як дітям
мати»:
а) Сигізмунд-Август;
б) Генріх Валуа;
в) Станіслав Понятовський;
г) Стефан Баторій.
б) Генріх Валуа;
в) Станіслав Понятовський;
г) Стефан Баторій.
«Галайда»
9. Якої роботи не виконував Ярема у пана?
а) прибирав у хаті;
б) косив траву для худоби;
в) носив воду;
г) годував свійських птахів.
б) косив траву для худоби;
в) носив воду;
г) годував свійських птахів.
10. Поет, характеризуючи наймита, зазначив, що герой хоч
і сирота, але:
а) розумний;
б) кмітливий і винахідливий;
в) багатий;
г) має неабиякий талант складати вірші.
б) кмітливий і винахідливий;
в) багатий;
г) має неабиякий талант складати вірші.
11. «Вернися до мене, до моєї хати, або хоч приснися… не
хочеться спать»,— так спрямоване звернення Яреми, до:
а) власної долі;
б) чорнобривої красуні;
в) щасливої зіроньки;
г) любої матінки.
б) чорнобривої красуні;
в) щасливої зіроньки;
г) любої матінки.
12. За наказом жида, Галайда вирушив:
а) у ліс по дрова;
б) ремонтувати човни на узбережжі річки;
в) на поле жито жати;
г) у Вільшану.
б) ремонтувати човни на узбережжі річки;
в) на поле жито жати;
г) у Вільшану.
13. Хазяїн Галайди завідував:
а) корчмою;
б) хлібопекарнею;
в) продуктовою лавкою;
г) театром.
б) хлібопекарнею;
в) продуктовою лавкою;
г) театром.
«Конфедерати»
14. Потрапивши до жида через зламані двері, конфедерати
наполегливо розпитували його про:
а) дочку;
б) Ярему;
в) шлях до Умані;
г) тих, хто цурався католицької віри.
б) Ярему;
в) шлях до Умані;
г) тих, хто цурався католицької віри.
15. Добре підпивши, ляхи примусили Лейбу:
а) танцювати гопака;
б) співати літаню;
в) організувати музикантів;
г) декламувати вірша.
б) співати літаню;
в) організувати музикантів;
г) декламувати вірша.
16. Жид запевняв конфедератів, що він багатий на:
а) власну ласку;
б) вміння розвеселити шановне товариство;
в) доброзичливість і шану;
г) фантазію.
б) вміння розвеселити шановне товариство;
в) доброзичливість і шану;
г) фантазію.
17. Лейба порадив ляхам здобути грошей у:
а) коморі гетьмана;
б) костьолі титаря;
в) чоловічому монастирі;
г) гаю під старим дубом.
б) костьолі титаря;
в) чоловічому монастирі;
г) гаю під старим дубом.
«Титар»
18. Про що співав Ярема, перебуваючи ввечері «попід
гаєм»?
а) Красу зоряного неба;
б) нещасливе власне життя;
в) свою невимовну любов до коханої;
г) ймовірність перемоги козаків у боротьбі з ляхами.
б) нещасливе власне життя;
в) свою невимовну любов до коханої;
г) ймовірність перемоги козаків у боротьбі з ляхами.
19. Визначте художні засоби в уривку: Зорі сяють серед
неба, / Горить білолиций, / Верба слуха соловейка, / Дивиться в криницю:
а) анафора і гіпербола;
б) порівняння і метонімія;
в) синекдоха й оксиморон;
г) метафора й епітет.
б) порівняння і метонімія;
в) синекдоха й оксиморон;
г) метафора й епітет.
20. Зустрівшись на побаченні з Оксаною, Галайда мріяв, як
він з коханою:
а) буде щасливо жити;
б) не наймитуватимуть у панів;
в) вирушать у подорож славетними шляхами гайдамаччини;
г) ніколи не горюватимуть.
б) не наймитуватимуть у панів;
в) вирушать у подорож славетними шляхами гайдамаччини;
г) ніколи не горюватимуть.
21. Народний ватажок, про якого Ярема згадував у пісні:
а) П. Конашевич-Сагайдачний;
б) С. Зборовський;
в) І. Підкова;
г) С. Наливайко.
б) С. Зборовський;
в) І. Підкова;
г) С. Наливайко.
«Свято в Чигирині»
22. На думку Т. Шевченка, Чигирин будували:
а) солдати царської армії;
б) полонені турки і татари;
в) гетьмани;
г) люди різних національностей.
б) полонені турки і татари;
в) гетьмани;
г) люди різних національностей.
23. Кого козаки так характеризують: «Мудра голова сидить
собі в хуторі, ніби не знає нічого, а дивишся — скрізь…»?
а) Б. Хмельницького;
б) М. Залізняка;
в) І. Гонту;
г) А. Головатого.
б) М. Залізняка;
в) І. Гонту;
г) А. Головатого.
24. Назва пісні, яку виконував Волох гайдамакам перед
повстанням:
а) «Ой Дніпре, мій, Дніпре…»;
б) «Гетьмани, гетьмани, якби то ви встали»;
в) «Літа орел, літа сизий»;
г) «У гаю, гаю вітру немає».
б) «Гетьмани, гетьмани, якби то ви встали»;
в) «Літа орел, літа сизий»;
г) «У гаю, гаю вітру немає».
Примітка. За кожну
правильну відповідь установлюється 0,5 бала.
Немає коментарів:
Дописати коментар