вівторок, 8 березня 2016 р.


 Основи віршування.

Віршування (версифікація) - мистецтво творення поетичних текстів та наука про нього, тобто система певних правил побудови віршованого твору.

Віршовою є мова, підпорядкована певній ритмічній організації і відмінна від розмовної мови. Основою віршової мови є ритм ( від грец. - такт, узгодженість). Це - упорядкований рух, періодичне повторення певних явищ у житті, природі, мистецтві ( наприклад, зміна дня і ночі, пір року, музицна мелодія тощо). Найважливішим же різновидом ритму у літературознавстві є поетичний (мовний) ритм. Це рівномірне чергування однорідних мовних одиниць, які називаються ритмічними одиницями. Найменша одиниця поетичного ритму - склад, головна - вірш (рядок).

Основними чинниками ритмічної організації мови поетичного твору є клавзула, рима, римування, віршовий розмір, строфа.

Розглянемо їх детальніше.

Клавзула - від лат. - закінчення - всяке римоване і неримоване закінчення віршового рядка, починаючи з останнього наголошеного складу. Клавзули бувають:

  • окситонні - з наголосом на останньому складі ( мороз, піч);
  • паракситонні - з наголосом на передостанньому складі ( море,веселка, сміється);
  • пропарокситонні - з наголосом на третьому складі з кінця слова ( яблуко, посмішка);
  • гіпердаліктична - з наголосом на четвертому складі з кінця слова ( Котигорошко).
    Рима - від грец. - узгодженість - узгодженість, суголосся закінчень у суміжних та близько розташованих словах на місці клавзул чи у середині рядка. Рима завжди є звуковим явищем, вона не буває ні буквенною, ні графічною.
    Також рими поділяються на :
  • точні - всі звуки точно збігаються ( свічу- мовчу);
  • приблизні - співзвучність неповна (криця - блискавиця).
    Рима виконує такі основні функції:

  1. ритмічну - рима творить ритм у вірші, позначаючи закінчення рядків, підсилює мелодійність твору;
  2. естетичну - рима прикрашає вірш;
  3. магічну - часто слова, об’єднані римою мають символічне значення.
  4. мнемотехнічну - рима допомагає запам’ятати текст.
    Існуюють різні способи римування. Основні з них такі:

  1. Суміжне (парне) римування - перший рядок римується з другим, а третій - з четвертим ( за формулою аабб);
  2. Перехресне римування - перший рядок римується з третім, а другий - з четвертим (за формулою абаб);
  3. Кільцеве римування - перший рядок римується з четвертим, а другий - з третім ( за формулою абба);
  4. Тернарне римування - перший рядок римується з другим, третій - з шостим, четвертий - з п’ятим ( аабввб) або перший римується з четвертим, другий - з п’ятим, третій - з шостим ( абвабв).
    Крім цього, є, так звані, білі вірші - написані певним поетичним розміром, з клаузулами, але без рим та напівбілі - у чотирирядковій строфі римуються лише другий і четвертий рядок (абвб).
    Наступний чинник організації віршової мови - віршовий розмір. Розглянемо детальніше види стоп.
    Двоскладові стопи.

  1. Хорей ( трохей) - двоскладова стопа з наголосом на першому складі / -
    и /.
  2. Ямб - двоскладова стопа з наголосом на другому складі / и - /.
  3. Пірихій - службова двоскладова стопа з обома ненаголошеними складами / и и /.
  4. Спондей - службова двоскладова стопа з двома наголошеними складами / - - /.
    Трискладові стопи.

  1. Дактиль - трискладова стопа з наголосом на першому складі / - и и /.
  2. Амфібрахій - трискладова стопа з наголосом на другому складі / и - и /.
  3. Анапест - трискладова стопа з наголосом на третьому складі / и и - /.
  4. Бакхій - службова трискладова стопа з трьома ненаголошеними складами / и и и /.

  1. Моностих -однорядкова строфа.
  2. Дистих (двовірш) - дворядкова стопа із суміжним римуванням.
  3. Терцет (тривірш) - трирядкова строфа, об’єднана однією римою.
  4. Катрен (чотиривірш) - чотирирядкова строфа з різними способами римування.
    Сонет - чотирнадцятирядкова строфа п’яти - або шестистопного ямба, що складається з двох катренів і двох терцетів з римуванням: абабаб абввдеед (можливі і інші варіанти римування). Зародився сонет в Італії у ХІІІ ст., серед найвизначніших майстрів сонета Данте, Петрарка, Шекспір, Ронсар, Бунін, Франко, Леся Українка, Зеров, Ахматова тощо.
    За змістом у сонеті перший катрен зазвичай містить тезу, другий - антитезу, а терцети - синтезу. Це називають сонетним замком. У сонеті кожна строфа синтаксично закінчена, а рими - точні і дзвінкі.

Немає коментарів:

Дописати коментар